poniedziałek, 6 sierpnia 2012

Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem - Zbiegień-Maciąg

Autor: pod red. Lidii Zbiegień-Maciąg
Tytuł: Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem
Wydawnictwo:  Wolters Kluwer Polska
Miejsce i rok wydania: Kraków 2006

Wprowadzenie

Część I Organizacje wobec wyzwań rynku globalnego

Rozdział l. Zmiana i rozwój organizacji, Ewa Beck

Zmiany w organizacji

Stymulowanie innowacyjności w organizacji

Zarządzanie zespołami interdyscyplinarnymi

Kryzys w organizacji

Podsumowanie

Rozdział 2. Wiedza i jej pozycja w organizacji, Paweł Bzowy

Wiedza w teoriach zarządzania

Informacja i wiedza w organizacji

Cechy wiedzy organizacyjnej

Strategie zarządzania wiedzą

Między starym a nowym. Kierunki rozwoju procesów tworzenia wiedzy

Różnorodność modeli tworzenia wiedzy

Rozdział 3. Współczesna wizja organizacji - odpowiedź na wyzwania rynku globalnego, Sławomir Ziółkowski

Globalizacja i wirtualizacja

E-gospodarka

Organizacje wirtualne

Podsumowanie

Część II Personel firmy. Nowe tendencje i orientacje

Rozdział 4. Personel firmy jako zasób strategiczny, Bogusław Wiernek

Strategiczna rola zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie

Strategia i substrategie personalne

Charakterystyka wybranych strategii personalnych

Wybrane funkcje personalne w ujęciu strategicznym

Podsumowanie

Rozdział 5. Narzędzia i techniki analizy strategicznej w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Paweł Bzowy

Analiza cyklu efektywności pracowniczej

Krzywa przetrwania w organizacji

Portfolio personalne

Drzewo decyzyjne

Metoda scenariuszowa i macierz cross-impact

Personalna analiza SWOT

Macierz czterech piramid

Podsumowanie

Rozdział 6. Motywacyjna siłą procedur personalnych, Dagniara Lewicka

Wpływ rozwiązań organizacyjnych na pobudzanie motywacji pracowników

Motywacyjna polityka wynagradzania personelu

Motywacyjny aspekt planowania zasobów ludzkich

Motywacyjny charakter procesu rekrutacji i selekcji pracowników

Motywacyjny charakter wprowadzania nowego pracownika do pracy

Motywująca rola ustalania celów i standardów wykonania

Szkolenie i rozwój pracowników jako elementy zwiększające motywację do pracy

Motywacyjny charakter ocen pracowniczych i dostarczania informacji zwrotnych

Wpływ komunikacji na motywację

Nowe wyzwania w motywowaniu

Podsumowanie

Rozdział 7. Zarządzanie ludźmi oparte na pojęciu kompetencji, Agnieszka Orlińska-Gondor

Pojęcie kompetencji

Charakterystyka kompetencji

Systemy zarządzania kompetencjami

Model kompetencyjny jako podstawowy element systemu zarządzania kompetencjami

Pomiar i ocena kompetencji

Obszary zastosowania systemu zarządzania kompetencjami

Podsumowanie

Rozdział 8. Nowe metody oceny realizacji funkcji personalnych, Bogusław Wiernek

Audyt funkcji personalnych

Zrównoważona karta wyników jako narzędzie oceny kapitału ludzkiego i efektywności zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie

Podsumowanie

Rozdział 9. Etyczne przedsięwzięcia w organizacji, Lidia Zbiegień-Maciąg

Procedury etyczne

Kontrola etyczna

Kodeksy postępowania

Programy etyczne

Szkolenia etyczne

Konsultanci do spraw etyki

Podsumowanie

Rozdział 10. Alternatywne formy zatrudnienia pracowników, Sławomir Ziółkowski

Elastyczne formy zatrudnienia - odpowiedź na nowe wyzwania globalnego rynku

Elastyczne zatrudnienie w polskim prawie

Elastyczny model zatrudnienia

Leasing pracowniczy

Telepraca

Samozatrudnienie

Podsumowanie

Część III Dezorganizacja w organizacji

Rozdział 11. Stres jako kategoria jednostkowa i organizacyjna, Ewa Beck, Agnieszka Orlińska-Gondor

Stres zawodowy - nowe oblicze zjawiska

Stres - istota zjawiska i jego mechanizmy

Stres organizacyjny

Skutki stresu

Zjawisko wypalenia zawodowego

Zarządzanie stresem

Podsumowanie

Rozdział 12. Patologiczne zachowania ludzi w organizacji i w jej otoczeniu, Stanisława Guca

Pojęcie patologii i trudności z jego zdefiniowaniem

Wpływ otoczenia na zachowania ludzi w organizacji

Typowe patologiczne zachowania ludzi w organizacji i w jej otoczeniu

Podsumowanie

Indeks 

1 komentarz: