niedziela, 5 sierpnia 2012

HR - human resources - Marciniak

Autor:  red. merytoryczny: Jarosław Marciniak (Autorzy: ALBERT BINDA, ZBIGNIEW KOZAK, MONIKA LEŚNIKOWSKA-MARCINIAK, IWONA SZAKIEWICZ, JAROSŁAW MARCINIAK)

Tytuł: HR - human resources

Wydawnictwo:  ABC a Wolters Kluwer business

Miejsce i rok wydania:  Warszawa  2011

 

Spis treści  HR - human resources Marciniaka

Rozdział I. Funkcja personalna w organizacji
1.Charakter i istota funkcji personalnej
2.Podział kompetencji w firmach w odniesieniu do zarządzania ludźmi -
przykłady rozwiązań (dział personalny, zarząd, menedżerowie)
3.Strategia personalna organizacji

Rozdział II. Administracja i obsługa kadrowa
1.Administracja i obsługa jako punkt wyjścia dla HR
2.Omówienie najważniejszych kwestii związanych z administracją kadrową- podstawy prawne
3.Standardy obsługi kadrowej
4.Standardy pracy kadrowej/standardy stanowisk
5.Regulaminy jako podstawa polityki kadrowej organizacji
6.Przykłady regulacji podstawowych w praktyce kadrowej
7.Ocena działalności działu kadr - obsługa kadrowa, administracja,
regulaminy i relacje z podmiotami zewnętrznymi (PIP, sądy pracy)
8.Administracja i obsługa kadrowa a potrzeby i rola kierowników w tym
obszarze

Rozdział III. Analiza i planowanie zatrudnienia
1.Analiza i planowanie zatrudnienia w systemie HR współczesnej organizacji
2.Czynniki wpływające na plan zatrudnienia
3.Analiza stanu zatrudnienia- dlaczego jest niezbędna
4.Opisy stanowisk jako podstawowe narzędzie w pracy kadrowej
5.Plan zatrudnienia - narzędzie "kadrowe" i narzędzie "kierownicze"
6.Procedura planowania zatrudnienia
7.Wdrożenie planu zatrudnienia

Rozdział IV. Pozyskiwanie pracowników - rekrutacja
1.Pozyskiwanie/dobór pracowników w systemie HR współczesnej organizacji
2.Co umożliwia sprawne pozyskiwanie i dobór pracowników
3.Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna - porównanie
4.Wpływ przepisów prawnych na proces rekrutacji
5.Procedura rekrutacyjna
6.Konkurs na stanowisko - zastosowanie w rekrutacji
7.Rozmowy kwalifikacyjne w praktyce rekrutacji
8.Przykładowy zestaw pytań do rozmów kwalifikacyjnych wraz z komentarzem
9.Pozostałe metody stosowane w rekrutacji pracowników
10.Zasady ostatecznego wyboru kandydata

Rozdział V. Adaptacja i integracja
1.Adaptacja i integracja pracowników w systemie HR współczesnej organizacji
2.Kontekst zespołowy procesu adaptacji zawodowej i podmioty realizujące proces adaptacji
3.Adaptacja i integracja pracowników a "budowanie" lojalności
4.Procedura adaptacyjna
5.Zakończenie procesu adaptacji zawodowej w firmie

Rozdział VI. Motywacja płacowa i pozapłacowa - wprowadzenie
1.Motywacja płacowa i pozapłacowa w systemie HR współczesnej organizacji
2.Wynagradzanie pracowników- podstawy prawne
3.Podstawowe pojęcia związane z systemem wynagrodzeń
4.Tworzenie i doskonalenie systemów wynagrodzeń
5.Wewnętrzna analiza wynagrodzeń - punkt wyjścia do poprawy systemu motywacji
6.Stosowane motywatory w praktyce polskich przedsiębiorstw

Rozdział VII. Wynagrodzenie stałe i wartościowanie stanowisk pracy
1.Charakterystyka wynagrodzenia podstawowego - płacy zasadniczej
2.Zmiana wynagrodzeń - zasady
3.Taryfikatory w zarządzaniu płacą zasadniczą
4.Wartościowanie stanowisk
5.Wybrane metodologie wartościowania
6.Przyktad zastosowania Metody Profilowej Wartościowania Stanowisk Pracy

Rozdział VIII. Systemy premiowania
1.Premiowanie - czym jest premia
2.Prowizje i nagrody w systemie premiowania pracowników
3.Tworzenie i wdrażanie systemu premiowania
4.Kafeteryjne systemy wynagrodzeń
5.Przykłady systemów premiowania

Rozdział IX. Szkolenia i rozwój zawodowy
1.Szkolenia i rozwój pracowników w systemie HR współczesnej organizacji
2.Aspekty prawne związane z nowymi przepisami dotyczącymi szkoleń
3.Planowanie szkoleń
4.Rozwój zawodowy pracowników
5.Mentoring i coaching jako specyficzna forma rozwoju pracowników
6.Mobilność pracowników jako alternatywa dla awansów
7.Przykłady dokumentów z obszaru szkoleń i rozwoju

Rozdział X. Ocena pracowników
1.Oceny w systemie HR współczesnej organizacji
2.Procedura/regulamin ocen okresowych
3.Kryteria oceniania
4.Konsekwencje ocen
5.Rozmowy oceniające
6.Przykład kompleksowego systemu ocen

Rozdział XI. Racjonalizacja zatrudnienia
1.Działania optymalizacyjne w systemie HR współczesnej organizacji
2.Podmioty zaangażowane w proces zmian
3.Relacje kierownik- pracownicy w procesie restrukturyzacji
4.Analizy- punkt wyjścia
5.Zestawienie obecnej struktury zatrudnienia z potrzebami - analiza
przerostów zatrudnienia, niedoborów w zatrudnieniu oraz luki kompetencyjnej
6.Określenie koniecznych zmian ilościowych oraz jakościowych w zatrudnieniu w poszczególnych jednostkach organizacyjnych
7.Narzędzia ułatwiające optymalizację zatrudnienia - przykłady formularzy do analiz i ocen

Rozdział XII. Redukcja zatrudnienia
1.Zakończenie współpracy z pracownikiem w systemie HR współczesnej organizacji
2.Komunikacja- najważniejszy element procesu zwolnień
3.Rozmowy ze zwalnianymi pracownikami -wskazówki
4.Outplacement - program osłonowy dla zwalnianych pracowników
5.Korzyści z outplacementu
6.Organizacja i przebieg programu outplacementu
7.Usługi składające się na program outplacementu
8.Skuteczność pomocy indywidualnej w programach outplacemenłu

Rozdział XIII. Kontrola i audyt procesów HR
1.Kontrola i audyt w systemie HR współczesnej organizacji
2.Funkcja kontrolna działu personalnego
3.Przygotowanie systemu controllingu personalnego w firmie
4.Miary i wskaźniki w systemie controllingu HR
5.Wdrożenie systemu controllingu w organizacji
6.Pojęcie audytu funkcji personalnej w organizacji
7.Cele audytu funkcji personalnej
8.Korzyści z audytu funkcji personalnej

Rozdział XIV. Budowa wizerunku pracodawcy i marketing personalny
1.Marketing wewnętrzny i zewnętrzny w systemie HR współczesnej organizacji
2.Podstawowe pojęcia związane z wizerunkiem pracodawcy
3.Budowa przewag wizerunkowych w wybranych obszarach HR
4.Rekrutacja i oddziaływanie na ogólny rynek pracy
5.Wspótpracaz uczelniami i szkołami
6.Budowa specyficznych przewag w wizerunku pracodawcy
7.Współpraca HR z PR w obszarze wizerunkowym
8.Charakter zaangażowania HR w budowanie wizerunku
9.Rekomendacje dla współpracy HR z różnymi grupami podmiotów w organizacji
10.Współpraca i zasady komunikacji HR-ze związkami zawodowymi

Rozdział XV. Trendy HR
1.Wymagania wobec działów personalnych - tendencje
2.HR-dla menedżerów i "z menedżerami"
3.HR-właściciel procedur
4.HR a porządek prawny organizacji i kwestia zapewnienia zgodności
5.Różnorodność kontra specjalizacja
6.Przyszłość HR w naszych realiach

Indeks rzeczowy 

strony do 101, 317-435,533-589, 667-713

2 komentarze: