poniedziałek, 6 sierpnia 2012

System zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa - Bieniok

Autor: Henryk Bieniok (red.) Tytuł: System zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa 

Wydawnictwo:Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej 

Miejsce i rok wydania: Katowice 2006

Spis treści System zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa - Bieniok 

WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. ISTOTA I TREŚĆ SYSTEMU ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI Wprowadzenie Syntetyczna koncepcja systemu zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa Morfologia procesów zarządzania w dziedzinie zasobów ludzkich
ROZDZIAŁ 2. USTALANIE POTRZEB KADROWYCH Istota planowania potrzeb kadrowych Cele podsystemu planowania potrzeb kadrowych Czynniki wpływające na wielkość i strukturę zatrudnienia Proces ustalania potrzeb kadrowych Metody stosowane w procesie planowania potrzeb kadrowych
ROZDZIAŁ 3. REKRUTACJA - NABÓR PRACOWNIKÓW Pojęcie, cele, rodzaje i źródła rekrutacji Metody rekrutacji Wykorzystanie opisów stanowisk pracy i profili osobowych pracowników w procesie rekrutacji Rekrutacja a inne możliwości zatrudniania Metody badania stosowane w podsystemie naboru
ROZDZIAŁ 4. SELEKCJA - DOBÓR PRACOWNIKÓW Pojęcie, cel i zadania selekcji Selekcja negatywna i pozytywna Procedura selekcyjna Techniki selekcji Analiza dokumentów (List motywacyjny i życiorys zawodowy) - selekcja na podstawie aplikacji Rozmowa wstępna Wywiad właściwy zawodowy Badania testowe Postępowanie konkursowe Centrum oceny (Assessment Center) Sprawdzanie referencji
ROZDZIAŁ 5. ADAPTACJA SPOŁECZNO-ZAWODOWA Adaptacja społeczno-zawodowa. Ujęcia definicyjne Cel i znaczenie adaptacji społeczno-zawodowej Program i proces adaptacji społeczno-zawodowej Metody adaptacji społeczno-zawodowej Osoby odpowiedzialne za przebieg procesu adaptacji Czas trwania procesu adaptacji społeczno-zawodowej Wskaźniki adaptacji społeczno-zawodowej Ocena procesu adaptacji społeczno-zawodowej
ROZDZIAŁ 6. OCHRONA ZDROWIA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY Podstawowe definicje i pojęcia Etapy podsystemu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy Planowanie Organizowanie Koordynowanie i motywowanie Kontrolowanie Metody badania efektywności podsystemu Koszty bezpieczeństwa i higieny pracy Mierniki jakościowe i ilościowe
ROZDZIAŁ 7. ROZWÓJ ZAWODOWY PRACOWNIKÓW Pojęcie, istota oraz treść rozwoju pracownika Strategie rozwoju zasobów ludzkich Modele rozwoju pracowników Strategie szkolenia i rozwoju kadr pracowniczych i menedżerskich w strategii przedsiębiorstwa Polskie modelowe propozycje rozwoju personelu Współczesne strategie, metody i techniki szkolenia pracowników Określanie i zdefiniowanie potrzeb szkoleniowych personelu Wybrane metody, techniki i formy szkolenia pracowników Ocena procesu szkolenia oraz mierniki efektywności szkolenia i rozwoju pracowników Krótka refleksja na temat rozwoju zawodowego pracowników w Polsce
ROZDZIAŁ 8. ROZWÓJ KARIERY I SUKCESJA Istota kariery i sukcesji Fazy rozwoju kariery zawodowej Koncepcje zarządzania karierą zawodową
ROZDZIAŁ 9. KSZTAŁTOWANIE POSTAW I ZACHOWAŃ PRACOWNIKÓW Wyjaśnienie pojęć Modele kształtowania zachowań pracowników Model indywidualnego poziomu zachowania uczestników organizacji Model kształtowania zachowań pracowników na poziomie grupy (zespołu) Model kształtowania zachowań pracowników na poziomie organizacyjnym Postawy i zachowania pracownicze - wybrane problemy Zadowolenie z pracy Kierunki kształtowania postaw i zachowań innowacyjnych i przedsiębiorczych
ROZDZIAŁ 10. STOSUNKI PRACY Stosunki pracy jako element warunków pracy Istota stosunków pracy Systemowy charakter stosunków pracy Związki zawodowe i ich rola w kształtowaniu stosunków pracowniczych Rokowania zbiorowe Równe traktowanie pracowników Ogólne uwagi o systemie antydyskryminacyjnym w prawie pracy Mobbing. jego przejawy i fazy Molestowanie seksualne Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
ROZDZIAŁ 11. OCENIANIE PRACOWNIKÓW Pojęcie, znaczenie i zadania systemu ocen pracowniczych Zasady oceniania pracowników Kryteria oceniania Techniki oceniania pracowników Rozmowa oceniająca Ocena opisowa Technika wydarzeń krytycznych Technika porównania ze standardami Ranking Porównania wieloosobowe Technika porównywania parami Technika wymuszonego rozkładu Portfolio personalne Listy kontrolne Skale kwalifikacyjne Arkusz oceny pracownika Zarządzanie przez cele (ZPC. Management by Objective -MBO) Technika 180ř Technika 360ř (feedback 360ř) Assessment Center Procedura oceniania Błędy i zagrożenia w procesie oceniania pracowników
ROZDZIAŁ 12. WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA Systemowa koncepcja wynagrodzeń w przedsiębiorstwie Definicje i funkcje wynagrodzeń Podejście systemowe w kształtowaniu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie Zasady skutecznych systemów wynagradzania Elementy systemu wynagrodzeń Struktura wynagrodzeń Formy wynagrodzeń Premie i ich oddziaływanie motywacyjne Nowe rozwiązania w obszarze kształtowania wynagrodzeń w przedsiębiorstwie Wynagradzanie kafeteryjne Zadaniowej prowizyjne systemy wynagrodzeń Udziałowe formy wynagrodzeń Formy wynagradzania długoterminowego Formy wynagradzania pakietowego
ROZDZIAŁ 13. ZWALNIANIE I ODEJŚCIA PRACOWNIKÓW Pojęcie zwolnienia i odejścia pracowników Cele zwolnień i przyczyny odejść pracowników Typy zwolnień Zwalnianie i odejścia pracowników a inne składniki procesu kadrowego Podstawowe zasady postępowania z pracownikami zwalnianymi i odchodzącymi z pracy Zwalnianie pracowników z wykorzystaniem outplacementu Strategie i taktyki redukcji zatrudnienia oraz czynniki determinujące ich wybór Zwalnianie pracowników w ramach procesu restrukturyzacji zatrudnienia Outsourcing jako narzędzie alternatywne wobec redukcji zatrudnienia Psychospołeczne i ekonomiczne skutki zwolnień i odejść pracowników oraz metody ich pomiaru
ROZDZIAŁ 14. METODY BADANIA I DOSKONALENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI PRZEDSIĘBIORSTWA Ogólne metody (podejścia) badania i projektowania systemów organizacji i zarządzania Metoda diagnostyczna jako narzędzie usprawniania systemu zarządzania zasobami ludzkimi ZAŁĄCZNIK-Ankieta (do rozdziału 14)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz